Blok - parametry przejazdu.

reticulan
Posty: 38
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan » 06 sie 2018, 22:04

Rozjazdy przeniesione o 1,3 metra w lewo zgodnie zaleceniami i jest dużo lepiej. Wiec teraz bloki będą odpowiedniej długości.

Ja jeszcze jednak chciałbym wrócić do prędkości i odległości w blokach. Taki przykład:

Blok ma długość 150 cm, taki sam jak odcinek wykrywania, dla uproszczenia zakładamy że miejscem wykrywania jest przedni zderzak lokomotywy a nie koła pobierające prąd.

Z profilowania wynika że lok po włączeniu kompensacji obciążenia z prędkości 100 km/h hamuje do zera po przejechaniu 30 cm. Powiedzmy że CV3 i CV4 równa się 4.

I teraz:

Lok wjeżdża z prędkością 100 km/h.

Opcje "od początku xx czujki do miejsca zwalniania" ustawiamy 0 dla uproszczenia. Czyli lok nie powinien wstępnie zwalniać..

Opcja "od początku xx czujki do miejsca zatrzymania" ustawiam 140 cm. Czyli lok powinien się zatrzymać na 140 cm,
10 cm przed końcem bloku. Czyli hamowanie powinien rozpocząć na 110cm

1. Czy dobrze rozumiem powyższy przykład?
2. Ale co jeśli lok jedzie wolniej albo szybciej?
3. Czy w przypadku wjazdu z większą prędkością, lok zacznie wcześniej się zatrzymywać i program obliczy na podstawie CV3 i CV4 kiedy (w jakiej odległości od początku bloku) ma się rozpocząć zatrzymywanie?
4. Do czego w takim razie przydatna może być opcja "od początku xx czujki do miejsca zwalniania"? Czy to działa na zasadzie wstępnego zwalniania do prędkości określonej w opcji "Prędkość zwolnienia przed zatrzymaniem"?

Informacje te potrzebne mi są do dokładniejszego rozplanowania miejsc początków i końców odcinków wykrywania i rozmieszczeniu dokładniejszym semaforów.

reticulan
Posty: 38
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan » 07 sie 2018, 22:50

5. Wiadomo, że pierwsza przerwa w torach odcinka izolowane wykrywa lok i podaje info zwrotne o obecności loka, a czy jak lok mija drugą przerwę to od razu znika z bloku (w programie), czy znika dopiero w danym bloku po pojawieniu się w kolejnym? Pytanie podyktowanie jest tym, że w sytuacji gdy lok zwalnia blok dopiero po dotarciu do następnego bloku, i gdy bloki oddalone są od siebie np o 5 m, powoduje to sytuacje w której nie można wpuścić wcześniej innego loka do poprzedniego bloku i przez to ruch na makiecie może nie wydawać się płynny.
6. Skąd program wie, z której strony bloku lok wjeżdża? Czy określa to na podstawie wcześniejszego przebiegu ustalonego przez użytkownika, autoprzejazd lub rozkład jazdy??

Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 1505
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft » 08 sie 2018, 14:09

ad1. tak. Hamowanie zacznie się po przejechaniu 110cm, co jest przeliczane na sekundy i po odpowiedniej ilości sekund program wyda rozkaz "prędkość 0" poprzez DCC.
ad2. program oblicza długość hamowania za każdym razem biorąc pod uwagę aktualna prędkość (wg systemu DCC). Do tego wszystkiego jest potrzebny poprawny "profil loka" czyli tabela z jaką prędkością w cm/s jedzie lok przy danej ilości "kroków prędkości". Wypełnia się tą tabelę poprzez "profilowanie loka" albo ręcznie.
ad3. tak
ad4. tak
ad5. Nie pamiętam, raczej blok poprzedni jest zablokowany do czasu wjazdu do bloku następnego. Na pewno droga miedzy poprzednim blokiem a następnym jest dalej zablokowana.
ad6. z wcześniejszego przebiegu ustalonego przez użytkownika. Program śledzi oprócz tego, w którym bloku lok jest, także w którym kierunku jedzie, czy jedzie przodem, czy tyłem oraz czy jest na początku czy na końcu składu.

ODPOWIEDZ